Methode: Het Identiteit Canvas

apr 2, 2018

Een belangrijk onderdeel van Skip to Action is nieuwe dingen doen! Als ik om mij heen kijk hoor ik veel mensen praten en zie ik weinig mensen doen. Uiteraard begrijp ik dat niet iedereen op dezelfde manier te werk gaat.

 

In het algemeen hebben we doeners en denkers. De woorden zeggen het al, de doener gaat meteen aan de slag en de denker gaat er eerst even goed over nadenken. Voor beide types heb ik een canvas ontwikkeld waarmee ze gemakkelijk aan de slag gaan.

 

Het identiteit canvas! Jij kan deze vandaag nog gratis downloaden!

 

Om een nieuw initiatief, project, startup of wat voor nieuw idee dan ook te starten, is het belangrijk om vanuit de kern te werken: Je innerlijk. Klinkt vaag, is het niet! Op het moment dat jij dat duidelijk hebt, kan je het vanuit daar op gaan bouwen.

 

Voor de doener:

Het canvas helpt om even na te denken voordat je van start gaat. Hierdoor behoed jij jezelf ervoor dat je niet allemaal zaken doet die niet van belang zijn voor het project.

 

Voor de denker:

Het canvas helpt om niet te lang na te denken voor je van start gaat. Je behoed jezelf ervoor dat je niet alleen in je hoofd blijft zitten. Op het moment dat alles op papier staat, kan je aan de slag en is het niet nodig om er dan nog een keer over na  te denken.

 

Het canvas is ontwikkeld om er voor te zorgen dat alle uitingen in lijn zijn. Een perfect startpunt om ervoor te zorgen dat je scherp blijft op datgene wat jij belangrijk vindt. Dit zijn de onderdelen die ik beschreven op het canvas zijn:

  • ProjectOmschrijving
  • Doelen
  • De visie & missie
  • Doelgroep & belofte
  • Kernwaarden
  • Visual board
  • Wat niet hoekje

Identiteit canvas - afb- canvas staant

Door dit allemaal in te vullen heb je een duidelijk overzicht. En hoe kan je dat beter doen dan met een gigantisch canvas. Zelf houd ik er van om lekker tekeer gaan met stiften, scharen, plakband, post-its, lijm noem maar op. Het bevordert de creativiteit en hier is dit doek  dan ook perfect voor.

 

Dit artikel ga ik alle onderdelen samengevat omschrijven. In de toekomst zal ik per onderdeel uitgebreid informatie verzorgen, zodat jij optimaal gebruik kan maken van het canvas.

 

Verder zal ik ook in de loop der tijd ook “Case Studies” toevoegen. Het canvas is uitvoerig getest bij studenten en bedrijven. Met up-to-date voorbeelden zal het invullen van het canvas gemakkelijker verlopen.

Project OmschrijvingID Canvas - afbeelding naam en beschrijving

 

Het is gebruikelijk om rechts bovenin te starten met een naam. Is deze nog niet bekend dan is een omschrijving genoeg. Wanneer een naam nog niet bekend is kan deze namelijk ook gaandeweg ontdekt worden.

 

 

Bij de omschrijving, beschrijf  jij datgene wat je doet. Is het een project, startup of wat voor nieuw initiatief dan ook. Daarna kan je datgene beschrijven wat jij doet en hoe je dat doet.

Dit zijn twee belangrijke onderdelen van de “Golden Circle”. De “What” en de “How”. Voor de mensen die hier geen ervaring mee hebben raad ik aan om een Ted-talk te kijken van Simon Sinek. Bij het hoofdstuk Visie & missie hebben we het over de “why”. 

Doelen

Zonder doelen kom je nergens, je zorgt bij dit onderdeel voor de “big picture” brede visie en tastbare stappen. De periodes op het canvas zijn zelf in te vullen. Jij weet zelf het beste wanneer mile-stones op je pad komen.

 

Op korte termijn raad ik aan om met 90 dagen te starten. Dit is niet te ver weg en je kan ontzettend veel doen in drie maanden tijd. Het is ook waardevol om na deze periode terug te kijken naar datgene wat jij hebt opgeschreven en wat er daadwerkelijk is gebeurd.

 

Bij het middel termijn  is het verstandig om in een paar jaar vooruit te denken. Welk moment in de toekomst gaat belangrijk zijn? Is dit bijvoorbeeld afstuderen of een moment waarop je bepaald of je doorgaat of besluit iets anders te doen.

 

Langer termijn: Hier is het goed om de big picture voor ogen te hebben. Mensen die gek genoeg zijn om te denken dat zij de wereld kunnen veranderen zijn ook degenen die dit doen. Kijk maar naar iconen als: Ali, Einstein, Picasso, Gandhi en anderen die het anders zagen. Think big! Waar sta je bijvoorbeeld over 5 jaar?

 

Missie & visie

 

Een moeilijk onderdeel. We zagen dit ook wel bij de ondernemers op de beurs[link vlog]. We leven in een tijdperk waar dit belangrijker is dan ooit tevoren.

People don’t buy what you do buy why you do it – Simon Sinek

Voor de mensen die deze quote nog niet eerder hebben gehoord, raad ik nog steeds aan om zijn talk te kijken

 

Simon spreekt hier over de “golden circle” een goede methodiek echter heb ik er bewust voor gekozen om deze niet te verwerken op het canvas. Ik maak gebruik van vijf keer de waarom- vraag.

 

5 keer de waarom-vraag

Met deze methode wordt het eenvoudig om de onderliggende gedachte naar voren te brengen. Deze methode is ontwikkeld door Toyota waar overigens ook de basis van de “Lean Startup” methode vandaan komt. 

 

De methodiek werkt als volgt. Men neemt de vraag: Waarom je doet wat je doet? Hier komt een antwoord uit. Het belangrijkste onderdeel van dit antwoord wordt dan weer de vraag van de volgende waarom-vraag. Herhaal dit proces tot je tot de kern komt.

 

Deze reeks van waarom-vragen gebruik ik zodat ik de visie en missie makkelijker kan bepalen.

 

Visie
De visie geeft jouw project een toekomstbeeld. Het beschrijft de horizon en de langetermijnstrategie. Het is niet erg om hier een beetje te dromen.

 

Missie
De missie verwoord hoe en wat jij doet om de visie te realiseren. Het is een omschrijving van het ultieme bestaansrecht van jouw project.

 

Met het verstrijken van de tijd, wil dit nog wel eens veranderen, maar dit is dit wel jouw backbone. Je communiceert dit niet direct naar buiten, maar zorgt wel dat alles dat je doet hier bij aansluit.

 

Doelgroep & belofte

Merk Identiteit Canvas doelgroep & belofte

Minstens net zo belangrijk is je doelgroep. De doelgroep zijn segmenten van mensen of mensen met overeenkomsten die gebruik maken van jouw product of dienst. Als je dit duidelijk voor ogen hebt, kan je inspelen op hun behoeften. Iedereen wil in de meeste gevallen zoveel mogelijk gebruikers voor de product of dienst. Door keuzes te maken op basis van de doelgroep, zal het ertoe leiden dat klanten zich aangesproken voelen en eerder overgaan tot actie.

 

Onderdelen waar naar gekeken kan worden, zijn: Leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, klasse, opleidingsniveau, beroep, functie

 

Ook is het mogelijk om de doelgroep breder te trekken en te kijken naar bedrijven. In dat geval is het verstandig om te kijken naar: branche, aantal werknemers, vestigingsplaats, omzet, soort bedrijf.

 

Op het moment je duidelijk voor ogen hebt wie je wilt bereiken kan je een belofte maken aan deze groep. Wat beloof jij deze groep mensen? Het beste is wanneer dit ook meteen het probleem is van de doelgroep.

 

Kernwaarden

Merk Identiteit Canvas - waarden

De waarden zijn ook een belangrijk onderdeel. Hier kan je helemaal los gaan met alles woorden die je bij jou project vindt passen. Het is zaak om hier alles op papier te krijgen wat je te binnen schiet.

Op het moment dat alles op papier staat, kunnen er verbanden ontstaan. Veel woorden hebben vaak iets met elkaar gemeen. Door het het leggen van verbanden ontstaan er clusters van woorden. Uit elk cluster kan dan het belangrijkste woord worden opgeschreven en dit zijn dan de kernwoorden.

Meestal blijven er dan drie of vier woorden over. Dit zijn de kernwaarden en vormen dan de basis van jouw project.

 

Nu hebben een kant gehad van canvas. Er zijn twee opties hoe je het canvas kan invullen. Op de muur hangen of dubbelvouwen en op de tafel leggen. Het innerlijk staat nu verwoord op de de eerste pagina. Nu is het tijd om een koppeling te maken van woorden met beeld.

 

 

Visueel maken

Merk Identiteit Canvas - visueel

Het onder woorden brengen is een identiteit kan moeilijk zijn. Soms is het een onderbuik gevoel dat beschreven moet worden. Een goede manier om hier anders naar te kijken is door middel van beeld.

 

Deze beelden kunnen gedownload worden en uitgeprint. Echter, ik raad aan dat je op zoek gaat naar de afbeeldingen in je omgeving. Ze zijn te vinden in magazines, folders, flyers of wat voor drukwerk dan ook. Wanneer je iets vindt wat goed aansluit is het de bedoeling dat je dat weer onder woorden brengt.

 

Hierdoor wordt alles veel tastbaarder en worden ook kleuren en typografie duidelijk. Wanneer uitingen gemaakt worden die aansluiten bij jou identiteit is dat snel duidelijk.

 

Soms zijn er ook zaken die wel aansluiten maar waar je project niet mee geassocieerd mag worden. Hier is ook ruimte voor op het canvas om dit te beschrijven. Ook alles wat je niet wilt, kan daarom worden opgeschreven. Dat zorgt er voor dat een woord niet in je hoofd blijft zitten, maar ook op papier komt.

Identiteit Canvas - afb - wat niet

Het canvas is de blauwdruk voor jouw project. Alles wat van belang is om over na te denken staat er op. Dit product wil ik jou aanbieden om eerder van start te gaan. Wanneer je iets op papier hebt staat wordt jouw project tastbaar.

 

Vul hier jouw mailadres in en ontvang het het identiteit canvas in je mailbox. Hier worden ook instructies bijgeleverd je jij dit canvas het beste kan afdrukken zo je snel van start kan!

Share This