De eerste Engelstalige podcast is een feit! Samen met Luke Montgomery van Growth Tribe in Amsterdam. Hierover heb ik zes weken training gehad over Growth Hacking en ben ik verliefd op het gedachtegoed.
Growth Tribe
Dit is een team van gedreven jonge professionals die trainingen verzorgen over Growth Hacking, maar ook intern gaan om vraagstukken op te lossen binnen een bedrijf.
Growth Hacking
Is voornamelijk een mindset. Je stapt af van; ik heb het “gevoel dat…” of “ik denk dit…” en gaat naar data gedreven keuzes maken. Dit vereist een andere aanpak dan traditioneel wordt gedaan. De mindset moet veranderen van product eerst naar de gebruiker centraal. Wat heeft de gebruiker nu echt nodig? Waarom zou deze gebruiker überhaupt gebruik maken van jouw product of dienst?
Growth Mindset
Daar draait het om. Buiten je comfortzone stappen en de oude manier zoals we het altijd hebben gedaan loslaten. Het is belangrijk dat je fouten durft te maken en hier moet wel een omgeving voor zijn. Bij Growth Tribe hebben ze bijvoorbeeld een win en fail board. Voor elke “win” een experiment dat goed is gegaan een feestje, maar ook voor elke 10 keer falen. Op deze manier motiveer je mensen uit het team om zoveel mogelijk experimenten uit te voeren! Dat is wat je wilt, omdat je dan ook veel meer data hebt om op te sturen.
Experimenteren
En hoe krijg je dan die data gedreven keuzes? Dat lijkt veel op werken in een lab. Alleen ben je nu niet bezig met reageerbuisjes, maar met het testen van ideeën. Hier moet je wel ideeën voor hebben. Dus dat is dan ook de eerste stap. Zorg dat je gaat brainstormen over ideeën en de verschillende ideeën rangschikt op waarde. Wanneer je dit hebt gedaan moeten er kaders opgesteld worden voor het experiment. Dit kan je doen door een hypothese op te stellen. Alleen zo kan je ontdekken wat de beste tools en middelen zijn om je bedrijf te groeien. Dit is geen gemakkelijk proces, gemiddeld faalt 70% van de experimenten!
Data!
De belangrijkste factor in deze is data! Welke informatie ga je verzamelen en hoe ga je deze informatie verzamelen? Daarna heb je de data en moet je nog uitvogelen hoe je inzichten krijgt op basis van die data. Weer geen gemakkelijk proces.
Er zijn twee vormen van data: kwalitatief en kwantitatief.
Kwalitatief
Deze vorm van data is gemakkelijkst te verkrijgen met Google Analytics. Deze tool kan je veel over de prestaties van een website leren. Ook kan je deze tool redelijk gemakkelijk koppelen aan Tag manager. Tag manager kan je gebruiken om een laag over de site heen te leggen om extra metingen uitvoeren. Bijvoorbeeld hoe vaak er op een knop wordt gedrukt.
Kwantitatief
Voor de volledigheid is het ook belangrijk om kwantitatieve data te verzamelen. Dit kan je meten met Hotjar. Met Hotjar kan je heatmaps en opnames maken van je bezoekers. Door deze te analyseren krijg je inzicht krijgen hoe je gebruikers jouw website gebruiken!
Growth Hacker worden?
Verbreed je kennis en gebruik het internet waar het goed in is. Growth Tribe heeft ook ontzettend veel waardevolle content gemaakt. Ze hebben een ijzersterke contentmarketing strategie 😉 Bekijk hun youtube channel of blog pagina hier kan je veel van leren.
Verder is het boek van Sean Ellis, Hacking Growth ook een goede bron. De eerste helft van het boek gaat over de mindset en het tweede deel meer over de uitvoering en “hacks” die je kan uitvoeren.
Nieuwe generatie komt eraan!
De generatie Z is de groep na de millennials en is opgegroeid met het internet. Ze weten niet beter dan dat het er is. Het zal interessant worden wanneer deze groep aan het werk gaat. Ze hebben altijd hun mening kunnen geven met behulp van digitale platformen en verwachten dit ook op hun werk te kunnen doen. Ouderwetse hiërarchische structuren zijn hier niet voor gemaakt en zullen moeten mee veranderen.