Transparante huisstijl elementen

Sjoerd Walinga van Concept7 over gebruikerservaring

okt 14, 2019

Nieuwe manieren van werken zijn erg interessant. Dit komt omdat we nu al een aantal jaren in een transitie zitten van de traditionele vorm naar het nieuwe werken. Hierdoor vliegen termen als Design Thinking, Human centered Design, Agile, SCRUM, Lean of Growth Hacking je steeds vaker om de oren. Om hier meer duidelijkheid over te verschaffen, heb ik Sjoerd Walinga gevraagd van Concept7 ons hierover meer te vertellen.

Sjoerd Walinga is een echte onderzoeker en zit al acht jaar in het vak. Hij noemt zichzelf een professional op het gebied van gebruikerservaringen ook wel user experience genoemd. Dit is heel waardevol om een product te maken dat de gebruiker echt nodig heeft. Want als er een ding is wat alle bovengenoemde methodieken gemeen hebben, is dat ze de gebruiker centraal zetten. Naast deze rol binnen Concept7 geeft hij ook les in conversieoptimalisatie.

Concept7

Ook wel C7 genoemd, is een bureau dat design thinking inzet om tot betere oplossingen te komen die aansluiten bij de behoeftes van de klant. Dat doen ze voornamelijk op online gebied, dus Websites en mobile applicaties. In een uitzonderlijk geval mogen de jongens van C7 zich ook buigen over het veranderen van cultuur binnen een bedrijf.

Door het reframen van vraagstukken komt Concept7 tot een heldere probleemstelling en begrijpen ze waar het echt om draait. Wanneer de probleemstelling helder is gaan ze aan de slag met prototypes en testen ze dit met echte mensen. Uiteindelijk komen ze op die manier tot een eindproduct die specifiek gemaakt is voor de gebruiker.

Logo Concept7

Design Thinking

Volgens Sjoerd is Design Thinking de kapstok waar het allemaal is begonnen. Hij neemt ons mee in een aantal technieken die hij waardevol vind. Zoals het Fogg Behavior Model.
In dit model zijn drie zaken belangrijk: de trigger, ability en motivation. Zonder dat er iets triggert, gebeurt er helemaal niets. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het hebben van dorst en je wilt graag drinken.

Dan heb je de ability en motivation of in het Nederlands de mogelijkheid en motivatie.
Wanneer iets heel gemakkelijk is om te doen, heb je weinig motivatie nodig en dat geldt ook andersom. Als iets heel moeilijk is om te doen heb je veel motivatie nodig. In de podcast legt Sjoerd dit herder uit met een praktijkvoorbeeld met het drinken van bier.

Dr. BJ Fogg gedrag model

Podcast Kit

De onderzoekende houding kan voor veel problemen een oplossing bieden. Zo is het ook van toepassing op de nieuwe podcast kit. Check hier de landingspagina. De belettering van de kit is een iteratief proces geweest. We zijn begonnen met een tapeje met namen erop en nu zijn dat plakletters geworden. Helaas vallen deze er nu al vanaf. De enige manier om hierachter te komen is door te doen. Deze Podcast kit is nog niet uitontwikkeld!

Podcastcase open met alle onderdelen voor een podcast

Skip to action podcast

Uiteraard gaan we in de podcast dieper in op de materie en is het weer een waardevolle aflevering. Je kan de podcast nu luisteren via 12 kanalen! Hier is het overzicht, veel plezier en laat me vooral weten wat je ervan vindt!

Beluister of deel deze postcast:



Gerelateerde Artikelen

okt 18, 2020
podcast cover: Hoe de <strong>crisis</strong> me dichter bij mijn <strong>passie</strong> heeft gebracht Skip met

CoronaCrisis

Hoe de crisis me dichter bij mijn passie heeft gebracht. Eigen bedrijf starten? Daar zat ik dan na mijn eerste jaar werken voor een baas. De online marketingwereld was toch niet zo creatief als ik dacht. Dat was bovendien het moment dat ik de kans zag om te starten met ondernemen. Ik keek naar de banenmarkt en besefte dat voor een baas werken altijd nog […] Beluister meer vanHoe de crisis me dichter bij mijn passie heeft gebracht

jul 17, 2020
podcast cover: Erik <strong>Hauser</strong> en Skip <strong>van der Lande</strong> over de Millennial Generatie Skip met

ErikHauser

Erik Hauser en Skip van der Lande over de Millennial Generatie. Tegen welke generatieverschillen loop jij aan op de werkvloer? Voor de hedendaagse business Leader is het best lastig om te investeren in millennials. Want ja, na 2 of 3 jaar zijn de jobhoppers toch weer weg… Voor de millennials is ook wat te zeggen, want wie gaat er in deze tijd nog 20 jaar bij […] Beluister meer vanErik Hauser en Skip van der Lande over de Millennial Generatie