Transparante huisstijl elementen

Hoe ik met de Hell Week het maximale er uit heb gehaald

feb 25, 2018

Ik had het vorige artikel over: “Het maximale eruit halen“. Maar, wat is dat eigenlijk? Een begrip dat voor iedereen anders is. Om die reden ben ik op zoek gegaan naar wat voor mij het maximale er uit halen betekent met behulp van een Hell Week.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik al snel bij de “Hell Week!” Dit is een methode van een mental coach uit Noorwegen: Erik Bertrand Larssen. Hij is een ex-paratrooper en richt zich tegenwoordig op het coachen van “gewone” mensen. Hiermee weet je zeker dat je de grenzen van je fysieke en mentale kracht opzoekt.

Om dit te doen heeft hij een methode ontwikkeld genaamd de Hell Week. Tijdens deze zeven dagen ben je de beste versie van jezelf. Met een bijzondere set van regels ga je de strijd aan en heeft elke dag een ander thema.

Het leek mij een perfecte kans om te onderzoeken hoe ik het maximale uit het leven kan halen. Dat is namelijk wat ik jullie wil leren. De Hell Week vind ik hiervoor een perfecte uitdaging om uit mijn comfortzone te stappen. Je verbreekt je slechte gewoontes en leeft megabewust.

Regel 1: Early to bed

Je staat elke dag om 5:00 op en gaat om 22:00 naar bed. Een pittige regel, zeker omdat ik geen ochtendmens ben. Toch heb je effectief nog steeds 7 uren slaap en op het moment dat je naar bed gaat val je meteen in slaap. Het grote voordeel met vroeg opstaan is de rest van de wereld slaapt nog! Je kan ongestoord te werk gaan, geen appjes, belletjes of mailtje. Dat maakt je erg productief.

Regel 2: Look your absolute best at all times

Je ziet er altijd tip top verzorgd uit. Normaal doe ik dat alleen op een belangrijk moment en nu dus de hele week. Hier heb ik ook iets belangrijks geleerd. Het zorgt ervoor dat je jezelf extra serieus neemt. Maar ook je omgeving neemt je extra serieus. Tijdens mijn Hell Week gaven docenten mij een hand en ben ik veel met “u” aangesproken een leuke ervaring. Iets wat ik minder vond was het epileren van mijn unibrow… Alles voor de beste versie van mezelf.

Uur hardlopen door Leeuwarden tijdens Hell Week

Regel 3: Exercise to the extreme

Elke dag minstens een uur sporten waarvoor twee dagen tot het naadje. Dit zorgt ervoor dat je zowel fysiek als mentaal sterk bent voor de uitdaging. Ik ben hier elke dag mee gestart. Je hebt immers het zwaarste dan al meteen gehad. Wel heb ik zelf de regel zwaar overschat. De eerste dag ben ik meteen een uur gaan hardlopen, maar dit viel me zwaar. De totale Hell week heb ik belachelijk veel spierpijn gehad…

Regel 4: Stick to a Healthy diet

Alleen maar gezond eten. Hier heb ik in het dagelijks leven best moeite mee, maar ging tijdens de Hell Week beter dan voorspeld. Voorafgaand van de week heb ik recepten opgezocht zodat ik zonder pakjes doelgericht inkopen kon doen in de supermarkt. Blijkt het dus helemaal niet zo moeilijk om gezond te koken.

Regel 5: Take charge of your digital life

Geen digitale diensten consumeren. Geen social media en ook geen televisie of Netflix. Gelukkig ben ik hier al best bekwaam in. Ik krijg geen triggers op mijn telefoon en alle social mediakanalen zijn op mijn laptop geblokkeerd. Televisiekijken doe ik alleen met mijn vriendin. Het enige dat wel  toegestaan wordt, is social media gebruiken voor werk. Het was dus gemakkelijk om even te kijken of er iemand om mijn artikel reageerde, het moeilijke was om dan niet verder te klikken

Regel 6: Get Hyperfocus

Op het moment dat je met een taak bezig bent ga je ook alleen daar mee aan de gang. Zelf werk ik met prioriteiten op mijn to-do lijst en heb ik het als prettig ervaren om op een taak focussen tot deze geklaard is. Onbewust word ik veel afgeleid. Deze gewoonte zou standaard moeten zijn.

Regel 7: Step up your game

De hele Hell Week ga je all out! Tijdens de hele week zit je met de Hell Week in je hoofd, dus ga je er maximaal voor. Je merkt ook echt dat je veel tijd hebt op een dag en kan veel werk verzetten. Dit werkt voor mij erg motiverend om uit te proberen tot hoever ik kan gaan. Mijn Hell Week was tijdens mijn afstudeerperiode en het heeft zeker bijgedragen aan dat ik zonder een enkel probleem aan mijn documenten kon aantonen dat ik klaar was voor het bedrijfsleven.

Dat zijn de regels. Naast dat je dit altijd moet naleven, hebben de dagen ook nog een eigen thema met opdracht. Want alleen de regels opvolgen is uiteraard niet genoeg.

Maandag: Habits

Op zoek gaan naar je goede en slechte gewoontes. Heel waardevol en het zorgt ervoor dat je de hele week bewust bent van de dingen die je doet. Allereerst analyseer jij jezelf en daarna heeft de auteur nog een aantal vragen voor je. Hier moet je denken aan: Hoe geef jij iemand een hand? Gebruik jij social media tijdens werktijd? Vraag jij om hulp als je het nodig hebt? Of luister jij naar podcasts of audiobooks?

Dinsdag: Mood and Focus

Je gaat je zelf analyseren en op onderzoek uit op welke momenten je het best werkt. Maar ook hoe je oplaadt. Dit heeft me interessante inzichten opgeleverd. Zo heb ik ontdekt dat ik het gefocust ben in een drukke koffietent met mijn koptelefoon op. Ik krijg energie van ouderwets analoog tekenen of schilderen.

Woensdag: Time management

Alle onderdelen van de Hell Week inplannen. Dat betekent een dag, week, maand en zelfs een jaarplanning maken. Superoverzichtelijk. Op het moment zelf vond ik het lastig om verder te plannen dan het einde van mijn studie.

Donderdag: The comfort zone

Op deze dag ben ik echt gestorven. Hij noemt het uit je comfort zone treden. Ik moest dit doen door de totale avond wakker te blijven en door te werken aan een project dat ik nog op de plank heb liggen. Ik had besloten een schilderij te maken.

Vrijdag: Rest and Restitution

Na een stevige nacht doorwerken staat de vrijdag in het teken van rusten. In het boek wordt beschreven hoe je moet mediteren. Helaas is daar voor mij niets van terecht gekomen en was ik de hele dag gesloopt. Wel was ik dolgelukkig toen ik eindelijk naar bed kon.

Zaterdag: Inner Dialogue

Je gaat analyseren over hoe je met jezelf praat en doet dit op een zo positief mogelijke manier. Toen ik het boek voor de eerste keer las begreep ik het niet helemaal. Toen het eindelijk zaterdag was kon ik dit goed gebruiken, want ik zag het niet meer zitten.

Zondag: Reflection

De laatste dag van de Hell Week staat in het teken van zelfreflectie en even alles in perspectief zetten. Iets wat ik veel doe en heb gedaan tijdens mijn opleiding.

 

Al met al een megaheftige week, maar ik leef nog en ben ook niet overspannen. Dus ik denk dat dit bewijst dat we zo veel meer kunnen dan dat we denken. Een mooi inzicht uit het boek is een verhaal met een lijn van 1 tot en met 10.

 

1 tot en met 10 schaal die zelfbeeld illustreert

Naast dat ik echt belachelijk veel werk heb verzet en gesport heb vind ik het een megavette uitdaging. Iets waar ik een jaarlijkste traditie van ga maken. Er zit zoveel meer in het leven jongens!

De hele Hell Week verliep goed tot ik bij de avond doorwerken aan was gekomen. Dit had veel meer impact op me dan ik had verwacht. Tot het punt waar je gewoon niet meer normaal kan nadenken. In totaal ben je ook 41 uur wakker.

Zaken die ik mee neem van de Hell Week zijn het hardlopen. Hardlopen is laagdrempelig en kan je op elk moment doen. Verder zal ik mijn lichaam beter blijven voeden omdat het helemaal niet moeilijk is. Tenslotte zal ik een uur per nacht minder slapen. Want dat is blijkbaar geen probleem.

Ik vond het megawaardevol en denk niet dat het mijn laatste Hell Week zal zijn. Ik denk dat het heel goed werkt om jezelf weer op scherp te zetten. Verder vraagt het veel van je doorzettingsvermogen. Ik denk dat het gezonde stress is op je lichaam en het laat zien dat je tot veel meer in staat bent. Zodat je leert wat het maximale eruit halen, betekent voor jou!

Skip to action podcast

Uiteraard gaan we in de podcast dieper in op de materie en is het weer een waardevolle aflevering. Je kan de podcast nu luisteren via 12 kanalen! Hier is het overzicht, veel plezier en laat me vooral weten wat je ervan vindt!

Beluister of deel deze postcast:

Gerelateerde Artikelen

okt 18, 2020
podcast cover: Hoe de <strong>crisis</strong> me dichter bij mijn <strong>passie</strong> heeft gebracht Skip met

CoronaCrisis

Hoe de crisis me dichter bij mijn passie heeft gebracht. Eigen bedrijf starten? Daar zat ik dan na mijn eerste jaar werken voor een baas. De online marketingwereld was toch niet zo creatief als ik dacht. Dat was bovendien het moment dat ik de kans zag om te starten met ondernemen. Ik keek naar de banenmarkt en besefte dat voor een baas werken altijd nog […] Beluister meer vanHoe de crisis me dichter bij mijn passie heeft gebracht

jul 17, 2020
podcast cover: Erik <strong>Hauser</strong> en Skip <strong>van der Lande</strong> over de Millennial Generatie Skip met

ErikHauser

Erik Hauser en Skip van der Lande over de Millennial Generatie. Tegen welke generatieverschillen loop jij aan op de werkvloer? Voor de hedendaagse business Leader is het best lastig om te investeren in millennials. Want ja, na 2 of 3 jaar zijn de jobhoppers toch weer weg… Voor de millennials is ook wat te zeggen, want wie gaat er in deze tijd nog 20 jaar bij […] Beluister meer vanErik Hauser en Skip van der Lande over de Millennial Generatie