Transparante huisstijl elementen

Identiteit Canvas: Doelen

apr 9, 2018

Het moderne leven is niet goed voor plannen. Vroeger was het duidelijk wanneer je aan het werk was en wanneer je vrij zou zijn. Deze lijn is steeds vager geworden door de komst van technologie.

Voor het Identiteit Canvas [Klik hier voor het artikel] zal ik beschrijven hoe je het meest efficiënt  de oefeningen in kan vullen. Welke periodes je het beste kan kiezen en hoe je realistische doelen stelt.

Ook ga ik schrijven over persoonlijk plannen. Ik denk dat veel mensen de kracht onderschatten van plannen. Iets wat ik zelf ook lang heb gedaan. Het is een gewoonte wat, wanneer je het onder de knie hebt, heel veel profijt van hebt in het dagelijks leven.

Op het moment dat je voor groot succes wilt gaan, moet je plannen. Het is eigenlijk best basic, maar toch lijkt het nog niet zo gebruikelijk voor de meesten. Mijn advies is: maak plannen onderdeel van de gewoontes en integreer het in jouw dagelijks leven. Ik durf zelfs te zeggen dat op het moment dat je dit geregeld doet je het leuk gaat vinden.

“Planning is bringing the future into the present so that you can do something about it now.” – Alan Lakein

Dit artikel is geschreven voor het Identiteit Canvas, ik ben er echter van overtuigd dat als je alleen dit al doet voor je projecten je hier ontzettend veel profijt van gaat hebben. Je kan dit snel en gemakkelijk op een a4’tje doen. Alleen, of met je projectgenoten.

Als ik dan toch bezig ben met quotes vind ik deze ook mooi:

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe.” – Abraham Lincoln

Het Identiteit Canvas

De reden dat ik dit onderdeel heb geïntegreerd op het canvas is omdat het veel inzicht biedt. Door korte-, middel- en langetermijndoelen te beschrijven, worden ze tastbaar. Op het moment dat je hier inzicht in hebt, kan je ook de planning hierop afstemmen. Het is het moment dat je nadenkt over de toekomst en als je met meerdere personen werkt, komt daar  een stukje verwachtingsmanagement bij kijken.

Tijdens deze opdracht ga je aan de slag met korte-, middel- en langetermijndoelen. Deze periodes zijn niet vastgesteld omdat jij het beste weet welke periodes dit moeten zijn. Om dit te bepalen moet je nagaan welke belangrijke momenten in de toekomst gaan komen.

Hier zijn wat vragen die kunnen helpen bij het vaststellen van de periodes;

  • Wanneer zijn de eerste deadlines?
  • Wanneer moet er naar buiten worden gecommuniceerd?
  • Wanneer moet de website live?
  • Het einde van het semester?
  • Het eerste grote evenement?
  • Wanneer ben je afgestudeerd?
  • Wanneer moet het winstgevend zijn?
  • Op welk moment moet het zijn bestaansrecht valideren?

Dit zijn enkele voorbeeldvragen die jou kunnen helpen. Opnieuw weet jij dit het beste voor jouw project.

Korte periode:

doelen-eigen doelen

De eerste periode is het verstandig om te kijken naar een periode van minimaal drie maanden tot maximaal een jaar. Zo kan je naar dit doel toewerken en terugkijken of het hebt gehaald. Zorg ervoor dat wat je opschrijft goed meetbaar is zodat het duidelijk is wat er moet gebeuren.

Middel periode:

Deze periode adviseer ik om te kiezen voor een periode variërend van een een jaar tot drie jaar. Dit zorgt ervoor dat het niet te ver weg is maar het wordt al lastiger om hier een planning op te baseren. Hoogst waarschijnlijk veranderd dit ook het komende jaar. Je krijgt nieuwe inzichten en leert ontzettend veel in het proces en dat is ook niet erg.

Lange periode:

De Laatste periode ga je echt nadenken over de verre-toekomst van jouw project. Dit zal ergens tussen de drie en de vijf jaar zijn. Een langere periode zou mogelijk zijn. Echter is het lastig om de wereld voor te stellen na vijf jaar. Om die reden kan je hier dromen. Wat is het maximale wat je kan en wil behalen in die periode?

Zoals ik eerder ook beschreef: Mensen die gek genoeg zijn om te denken dat zij de wereld kunnen veranderen zijn ook degenen die dit doen. Think big! Wat is jouw ultimate goal?

Belangrijk is om te noteren dat deze doelen veranderen, ze staan niet vast. Je kan nu met de korte-termijndoelen aan de gang gaan. Maar middel en lange- termijndoelen kunnen over een paar maanden al veranderd zijn. Dat is niet erg en het is juist goed om dit dan opnieuw in kaart te brengen. Op die manier zorg je ook dat je kortetermijndoel opnieuw wordt gesteld.

Lange termijn denken, verbetert kortetermijnkeuzes maken.

Dit alles leidt tot inzicht zodat jij weet wat er te doen staat. Met deze gegevens kan jij dan jouw eigen planning maken. Dit vind ik net zo belangrijk en wil ik verder toelichten in dit artikel.

Persoonlijke planning

Vroeger was dit zeker niet een van mijn sterkste punten. Ik was vaak te laat, vergat afspraken en had altijd gedonder met deadlines. Van nature ben ik ook chaotisch en dat was ook de feedback die ik jaren heb gekregen.

Ik dacht toen tijd te besparen door niet te plannen zodat die tijd geïnvesteerd kon worden in daadwerkelijk dingen doen. Helaas struggelde ik ontzettend. Zodoende ben ik met verdiept inplannen. Dat was iets wat mijn leven totaal heeft veranderd.

Iets waar ik veel over heb gelezen is de 80/20 regel. Het wordt ook wel de “Pareto Principle” genoemd. Vernoemt naar zijn ontdekker, een Italiaan Vilfredo Pareto die aan het einde van de 19e eeuw hierover schreef.

Hij kwam er achter dat een klein deel van je taken zorgt voor een groot deel van jouw succes! En dat betekent dat niet alles taken even belangrijk zijn.

Natuurlijk kan dit ook 90/10 of 70/30, maar de basis is simpel. Het is aan jou om er achter te komen welke taken belangrijk zijn en welke niet.

Je kent vast wel het gevoel dat je de hele dag hard hebt gewerkt maar aan het einde van de dag niks af hebt gemaakt. Dan ben je alleen maar bezig geweest met laag hangend fruit.

Vaak bestaat die 20% uit de vervelendste moeilijkste rottigste taak en op het moment dat je die kan identificeren en aan het begin van je dag kan afronden, zal je zoveel meer bereiken. De rest van de dag kan dan alleen nog maar meevallen.

Het is daarom verstandig om ‘s ochtends of nog beter de avond vooraf te bepalen waar je echt het verschil kan maken. Soms is het dan ook handig om consequenties in kaart te brengen. Welke taak heeft de meeste positieve of negatieve invloed?

Zorg ervoor dat je dit ook analoog of digitaal vastlegt. Hierdoor heb je overzicht en kan je gemakkelijker zien welke taak het belangrijkst is. Verder is ook het ook wetenschappelijk bewezen dat je van het doorstrepen van een taak een goed gevoel krijgt. Hierdoor kan je een positieve verslaving creëren. Verder blijkt ook dat opgeschreven doelen 40% meer kans hebben op gehaald te worden

Als er iets is wat ik de afgelopen jaren hebt geleerd is dat er nooit genoeg tijd is voor alles dat je wil doen! Daarom moet je keuzes maken!

Hoe je het beste jouw planning kan maken is voor iedereen anders. Ik maak gebruik van diensten die ik op mijn laptop kan gebruiken maar ook telefoon.

Ik gebruik Google Agenda en to-dolijsten met To-Do van Microsoft

Er is ook een dienst die een combinatie hiervan aanbiedt.Asana Zelf heb ik er nog niet veel mee gewerkt maar Asana biedt veel opties en is ook gratis te gebruiken. Heb jij veel ervaring met Asana? Schrijf er even iets over in de reacties.

Van welke diensten maak jij gebruik? En welke methode gebruik je om het overzicht te bewaren in jouw leven? Heb je een andere kijken op plannen? Laat het me vooral weten in de comments.

Vorige maand heb ik ook geschreven over Deliberate practice: De kunst van het doelgericht leren[Klik hier voor het artikel]. Dit is een waardevolle combinatie met plannen.

Dit artikel is geschreven ter ondersteuningen van een artikel dat ik eerder heb geschreven. [Klik hier voor het artikel]. Het canvas is de blauwdruk voor jouw project. Alles wat van belang is om over na te denken staat er op. Dit product wil ik jou aanbieden om eerder te beginnen. Wanneer je iets op papier hebt staat, wordt jouw project tastbaar.

Vul hier jouw mailadres in en ontvang het identiteit canvas in je mailbox. Hier worden ook instructies bijgeleverd hoe je dit canvas het beste kan afdrukken zodat je snel van start kan!

Skip to action podcast

Uiteraard gaan we in de podcast dieper in op de materie en is het weer een waardevolle aflevering. Je kan de podcast nu luisteren via 12 kanalen! Hier is het overzicht, veel plezier en laat me vooral weten wat je ervan vindt!

Beluister of deel deze postcast:

Gerelateerde Artikelen

okt 18, 2020
podcast cover: Hoe de <strong>crisis</strong> me dichter bij mijn <strong>passie</strong> heeft gebracht Skip met

CoronaCrisis

Hoe de crisis me dichter bij mijn passie heeft gebracht. Eigen bedrijf starten? Daar zat ik dan na mijn eerste jaar werken voor een baas. De online marketingwereld was toch niet zo creatief als ik dacht. Dat was bovendien het moment dat ik de kans zag om te starten met ondernemen. Ik keek naar de banenmarkt en besefte dat voor een baas werken altijd nog […] Beluister meer vanHoe de crisis me dichter bij mijn passie heeft gebracht

jul 17, 2020
podcast cover: Erik <strong>Hauser</strong> en Skip <strong>van der Lande</strong> over de Millennial Generatie Skip met

ErikHauser

Erik Hauser en Skip van der Lande over de Millennial Generatie. Tegen welke generatieverschillen loop jij aan op de werkvloer? Voor de hedendaagse business Leader is het best lastig om te investeren in millennials. Want ja, na 2 of 3 jaar zijn de jobhoppers toch weer weg… Voor de millennials is ook wat te zeggen, want wie gaat er in deze tijd nog 20 jaar bij […] Beluister meer vanErik Hauser en Skip van der Lande over de Millennial Generatie